You are here

Debiteurenadministratie taken

De debiteurenadministratie is een andere naam voor klantenadministratie. Een debiteur is een relatie waarvan jij geld tegoed hebt. Je hebt goederen of een dienst verleend en krijgt daarvoor geld van de debiteur. Het kan dan gaan om een persoon of om een bedrijf. Allebei worden ze debiteuren genoemd, zonder dat er onderscheid wordt gemaakt. In de boekhouding staan de debiteuren aan de kant van de bezittingen op de balans. Dit heet de activa. Het zijn weliswaar nog geen bezittingen, je hebt het geld nog niet ontvangen, maar je gaat ervan uit dat dit geld binnen komt. Het wordt een ander verhaal als je gaat twijfelen of het bedrag nog betaald gaat worden. Kan het bedrijf nog wel betalen, in verband met financiële problemen, of wil de klant nog wel betalen? Of de debiteur nu te goeder trouw of te kwader trouw is, hij zal op jouw balans als dubieus worden vermeld. De post dubieuze debiteuren is dan ook helaas een bekende boekhoudkundige term. Pas als zeker is dat dit bedrag nooit meer zal binnen komen is het een verliespost voor het bedrijf.

Administratie

De debiteurenadministratie is dus van groot belang om actueel te houden. Je moet er niet na een jaar achter komen dat je nog geld tegoed hebt van een bedrijf dat misschien niet eens meer bestaat. Spendeer dus gerust wat tijd aan deze administratie, het kan je veel geld opleveren en voor veel financiële schade behoeden. Als je de boel op orde houdt is in een oogwenk duidelijk wie er nog moeten betalen. Aanmaningen kun je dan gaan versturen, in de hoop dat het van de debiteur gewoon een vergeten te betalen rekening is en dat je meteen na de aanmaning je geld krijgt. Je kunt ook de pech hebben dat er niet tot betaling wordt overgegaan. Heb jij je aan alle leveringsvoorwaarden gehouden dan heb je niets te vrezen en je hebt gewoon recht op betaling. De debiteur is op de hoogte van de betalingscondities, betalingsvoorwaarden en moet zich daaraan houden. Desnoods, ook al is dit niet erg prettig, komt er een incassobureau aan te pas. Betaal je hiervoor elke maand een bepaald bedrag dan zal het incassobureau het vervelende werk voor je opknappen.

Overzicht en betalingen

Zoals je dus je debiteurenadministratie op orde moet hebben voor overzicht wat je nog allemaal aan betalingen gaat binnen krijgen, is aan de andere kant de crediteurenadministratie van belang om je betalingen te kunnen overzien. De crediteur staat uiteraard aan de andere zijde van de balans, de passiva genaamd. Hier staan alle schulden vermeld.

Facturen uitbesteden

Bij een bedrijf als DAS Factoring kun je je facturen makkelijk uitbesteden. Ook het innen van schulden wordt op deze manier uitbesteed. Zo'n bedrijf betaalt je dan vaak al binnen 1 dag meer dan 80% van de factuurwaarde. Na de incasso ontvang je dan het resterende bedrag minus de fee van de uitbesteder.

Conclusie

Als je deze temen kent, begrijpt, de termen debiteur, crediteur, balans, activa en passiva en de verlies en winstrekening op kunt maken dan ben je behoorlijk goed op weg om balans te houden in je bedrijf!!!