Gebruikelijke werkzaamheden in de administratie

De gebruikelijke werkzaamheden in de administratie zijn niet eenvoudig allemaal op te noemen. Het zijn er zoveel. Er wordt in een advertentie niet voor niets vaak gevraagd om een administratieve duizendpoot. Dat wil dus zeggen dat er duizend en een dingen te doen zijn (niet allemaal tegelijk hoor!). Toch kies je ervoor, waarom? Voor de afwisseling, het contact met collega`s en klanten en gewoon omdat het een interessante baan is, waarin je geen robot bent. Je mag zelf ook nog nadenken en initiatieven nemen in het belang van het bedrijf uiteraard.

Bij de administratie op een kantoor van de notaris zul je andere werkzaamheden verrichten dan op de administratie van een bedrijf in de metaalsector. Met een opleiding en wat ervaring is het zeer gevarieerd werken. In het begin zul je het bedrijf eerst moeten leren kennen. Archiveren zou dan zo maar tot je taken kunnen behoren. Dat zal je wel even tegenvallen. Maar natuurlijk blijft het daar niet bij. En alle taken die je doen moet dragen bij aan het inwerken in het bedrijf. Zelfs koffie halen is een taak, wel geen administratieve, maar op een klein kantoor zul je dit om de beurt met je collega`s op je nemen. Dus ook het koffiezetapparaat, of de koffiemachine is handig om te leren bedienen. Over afwisseling gesproken! De dagelijkse werkzaamheden zullen algemeen genomen zijn: bestanden op de computer aanmaken, factureren, voorraadlijsten bijhouden, offertes uitwerken, de telefoon bedienen,orders aannemen, het verwerken van faxen en als receptionist fungeren. Het ligt aan de grootte van het bedrijf waar je werkt of voor elke functie een andere medewerker is aangesteld of dat één iemand het geheel bedient. Een duizendpoot zit meestal geheel zelfstandig alleen op een klein kantoor en doet alle voorkomende werkzaamheden. Hij is dan ook meestal de rechterhand van de werkgever. Deze persoon is goud waard voor de baas. Deze functie mag dan ook best hoog gewaardeerd worden.

In een functioneringsgesprek, dat eens per jaar wordt gehouden tussen de werkgever en de werknemer komen zaken als verantwoording nemen, geen van 8 tot 5 mentaliteit, de zelfstandigheid, initiatieven nemen en hart hebben voor de zaak, de zaken behartigen zoals het moet enz. ter sprake. Een werkgever gaat dan in op het functioneren van de werknemer in het bedrijf. Past de functie nog bij hem, hoe is de collegialiteit, zijn er groeimogelijkheden. Allemaal zaken die voorbij kunnen komen in een functioneringsgesprek. Het is verstandig om als werknemer op papier te zetten welke zaken je wilt bespreken. Je vergeet zo snel iets te noemen als je samen aan tafel zit met je baas.

Probeer je werkzaamheden op administratief gebied zo goed mogelijk te doen, voor jezelf, je krijgt daardoor steeds meer verantwoording op den duur en voor het bedrijf waar jouw kostwinning ligt. Gaat het goed met het bedrijf dan zul je daar zeker wat van merken, al is het alleen maar een tevreden werkgever.