Bedrijfsadministratie opzetten

Als je een bedrijf start is het goed bijhouden van de boekhouding vanaf het begin van essentieel belang. De meeste bedrijven gaan over de kop door het niet in orde hebben van de boekhouding. Dit wetende ga je er dus voor zorgen dat jouw boekhouding oké is en dat ook blijft. Een goede boekhouding zorgt voor een goede organisatie, die meer kans heeft op succes en groei. Het is zaak je boekhouding doelmatig op te zetten en regelmatig bij te houden. Je kunt dit zelf doen, of een boekhouder het werk laten doen. Deze kan je informeren over de stand van zaken. Een goede boekhouder zal de eigenaar van het bedrijf nauw betrekken bij zijn werkzaamheden. Het is namelijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar. De boekhouder zal er niet voor schromen om de eigenaar van alle zaken op de hoogte te brengen, het hoort namelijk ook bij zijn taak om naast de boekhouding te verwerken de eigenaar te informeren. Een goede boekhouder is de rechterhand van de eigenaar.

Bedrijfsadministratie opzetten: hoe doe je dat?

Je kunt, als je de capaciteiten en de tijd daarvoor hebt, zelf de boekhouding in de hand nemen. Een vereiste is kennis van zaken te hebben in theorie en praktijk. De Kamer van Koophandel geeft een praktische cursus voor starters. De basistermen worden uitgelegd zodat je wet waarover wordt gesproken. Je krijgt dus de basiskennis mee die je nodig hebt om te kunnen beginnen. Je leert wat omzet is, investeren, debet en credit enz. Er komt dan weer een vervolgcursus na. Als je de eerste studie interessant en leuk hebt gevonden zal dit uiteraard een welkome aanvulling zijn.

Handmatig of Excel?

Je kunt handmatig een bedrijfsadministratie opzetten. Maar vaak zul je dit niet meer zien. De meeste administratie wordt vastgelegd op de computer. De computervaardigheden zijn dus ook van belang. Vaak wordt Excel gebruikt voor administratie.

Een bedrijfsadministratie opzetten gaat niet vanzelf. Lees je in in de materie, bekijk voorbeelden onlineen vraag anderen om advies of het verstandig is om zelf de administratie op te zetten of om er een deskundige bij te halen. Wat is in jouw geval het meest effectieve? Zorg in elk geval dat je de belangrijkste begrippen en termen begrijpt, zodat je in grote lijnen weet waar het over gaat. Koop de boeken: de complete cursus bedrijfsadministratie met Excel en Boekhouden voor Dummies. Ook al ga je niet zelf de administratie uitvoeren, deze kennis is onontbeerlijk voor jou als eigenaar van een bedrijf. Het internet biedt ook volop mogelijkheden om ervaringen van anderen te lezen en om vragen te stellen.

Doorzichtig zijn

Als je zelf een bedrijfsadministratie opzet moet deze doorzichtig zijn, ook voor de belastingdienst, welke je kan vereren met een controlebezoek. Heb je alles in orde dan is dat ook zo klaar en gaat je dat niet veel tijd kosten.

Een leuke cadeautip is bovengenoemd boek als je weet dat iemand een bedrijf gaat openen. Praktisch en origineel.